پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229237
جزئيات تورم دهک‌هاي درآمدي در بهمن‌ماه
تاریخ انتشار : 1396/12/08 09:57:09
نمایش : 1759
بر اساس جديدترين گزارش نرخ تورم در بهمن‌ماه، شاخص براي دهک‌هاي درآمدي حکايت از آن دارد که نرخ تورم دهک اول درآمدي ۹.۲ درصد و نرخ تورم دهک دهم ۷.۷ درصد است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بيش از يک ماه است که مرکز آمار ايران گزارش شاخص تورم را براي دهک‌هاي درآمدي استخراج کرده است. بر اين اساس جديدترين گزارش‌ها حکايت از آن دارد که نرخ تورم دهک‌هاي بالاي درآمدي همچنان کمتر از نرخ تورم دهک‌هاي پايين درآمدي است و همين امر، حکايت از آن دارد که فقرا فقيرتر و اغنيا غني‌تر شده‌اند.

در واقع، مقايسه قيمت سبد کالاهاي مصرفي خانوارهاي کم‌درآمد حکايت از آن دارد که نرخ تورم دهک‌هاي پايين درآمدي ۹.۲ درصد و نرخ تورم دهک‌هاي بالاي درآمدي ۷.۷ درصد در بهمن ماه امسال بوده است.

جواد حسين زاده، معاون مرکز آمار ايران در اين رابطه اعلام کرده بود که دو دستاورد بزرگ در مرکز آمار ايران به دست آمده که تغيير سال پايه تورم از ٩٠ به ٩٥ در حوزه تورم از جمله آن بوده و ديگري تورم دهکي است. اين در حالي است که شاخص قيمت درصد تغيير ميانگين موزون قيمت کالا و خدمات در مقايسه با سال پايه است که سال پايه به ٩٥ تغيير يافته است.

وي گفته بود که تورم شهري، روستايي و کل کشور بر اساس سال پايه ٩٥ محاسبه مي شود که بر اين اساس علت تغيير سال پايه به دليل تغيير تکنولوژي توليد کالا، حذف برخي اقلام از سبد مصرفي و افزودن برخي ديگر، تغيير در وزن کالاها و مواردي از اين دست علت تغيير سال پايه است؛ ضمن اينکه افزايش درآمد خانوارها الگوي مصرف را تغيير مي دهد و همين امر تغيير سال پايه را رقم مي زند.

به گفته حسين زاده، اقلامي که براي محاسبه تورم در سبد قرار مي گيرند بايد داراي ويژگي هاي خاصي باشند که شاخص هاي آن از سوي مرکز آمار لحاظ شده است؛ ضمن اينکه مرحله بعد جمع آوري آمار مربوط به قيمت است که اين طرح هم به صورت ماهانه اجرايي مي شود و از فروردين سال ٩٥ شروع شد؛ البته بين سال ٩٠ تا ٩٥ تعداد ٢٦ قلم حذف و ۳۰ قلم اضافه شده است و پايش در ٤٧٥ قلم کالا در مناطق شهري و روستايي صورت مي گيرد.

وي به اين نکته هم اشاره کرده بود که سهم  دخانيات و خوراکي و آشاميدني در سبد مصرفي خانوار کم شده و سهم مواد غيرخوراکي بيشتر شده است. اما اين که سهم خوراکي کم شده را ما تحليل نمي کنيم ولي وقتي سهم خوراکي کم مي شود و غيرخوراکي بيشتر مي شود نشان مي دهد که خانوارها نيازشان به کالاهاي خوراکي کمتر شده است.

حسين زاده در خصوص تورم دهکي و دلايل محاسبه آن اعلام کرده بود که براي تجزيه و تحليل دقيق علت ها و معلول هايي که منجر به تغيير تورم در هر يک از دهک ها مي شود نياز است تورم دهکي را مورد محاسبه قرار دهيم به خصوص در حوزه مباحث مرتبط با فقر مورد نياز است بر اين اساس نتايج محاسبات نشان مي دهد تورمي که اقشار پردرآمد جامعه با آن مواجه هستند کمتر از کم درآمد است؛ در واقع اين تورم نشان مي دهد که اقلام سبد مصرفي دهک هاي کم درآمد بايد مورد حمايت واقع شود اين در حالي است که تورم براي کم درآمدها کمتر از تورم پردرامدها است که  دولت مي تواند برنامه ريزي لازم را در اين حوزه داشته باشد.

جزئيات تورم دهک‌هاي درآمدي در بهمن ماه

اکنون نتايج شاخص قيمت مصرف کننده « کل خانوارهاي کشور» بر اساس دهک هاي هزينه اي در بهمن ماه ١٣٩٦ بيانگر آن است که بيشترين عدد شاخص کل برابر ١١١,٦ مربوط به دهک دوم و کمترين عدد شاخص کل برابر ١١٠.٩ در دهک دهم است. کمترين تغيير ماهانه شاخص کل برابر ٠.١ درصد در دهک اول و بيشترين تغيير ماهانه شاخص کل برابر ٠.٥ درصد در دهک دهم بوده است. بيشترين درصد تغييرات شاخص در دوازده ماه منتهي به بهمن ١٣٩٦ (تورم سالانه)  ٩.٢ درصد در دهک اول و کمترين نرخ تورم ٧.٧ درصد در دهک دهم بوده است.

نتايج شاخص قيمت مصرف کننده در گروه عمده «خوراکي ها ، آشاميدني ها و دخانيات» بر اساس دهک هاي هزينه اي در اين ماه نشان دهنده آن است که بيشترين عدد شاخص اين گروه در بهمن ماه ١٣٩٦ برابر ١١٥,٩ در دهک دهم و کمترين آن برابر ١١٤.٣ در دهک اول اتفاق افتاده است . در حالي که بيشترين تغيير ماهانه شاخص اين گروه ٠.٥ درصد در دهک سوم و کمترين تغيير آن برابر ٠.٢ درصد در دهک دهم است. بيشترين درصد تغييرات شاخص اين گروه در دوازده ماه منتهي به بهمن ماه ١٣٩٦ (تورم سالانه) ١٣.٤ درصد در دهک دهم و کمترين نرخ تورم ١١.٩ درصد در دهک اول است.

نتايج شاخص قيمت مصرف کننده در گروه عمده «کالاهاي غيرخوراکي و خدمات» بر اساس دهک هاي هزينه اي در اين ماه بيانگر آن است که بيشترين عدد شاخص در اين گروه برابر ١٠٩,٨ در دهک دهم و کمترين عدد شاخص در اين گروه برابر ١٠٩.٤ در دهک دوم است. در حالي که بيشترين تغيير ماهانه شاخص اين گروه برابر ٠.٥ درصد در دهک دهم و کمترين تغيير آن برابر ٠.٢ درصد کاهش در دهک اول است.  بيشترين درصد تغييرات شاخص اين گروه در دوازده ماه منتهي به بهمن ماه ١٣٩٦ (تورم سالانه) ٧.٢ درصد در دهک اول و کمترين نرخ تورم ٦.٦ درصد در دهک دهم است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html